onsdag 4 september 2013

Den nya människan



Titel: Den nya människan
Författare: Boel Bermann
Serie:
Antal sidor: 205
Förlag: Kalla kulor förlag
Utgivningsår: 2013

Vad händer när barnen som föds inte är vanliga barn?

"Jag har dödat ett barn.
Det är vad de säger till mig här på polisstationen, i förhörsrummet.
Inombords skriker jag.
- Det var inget barn jag dödade. Det var något helt annat. Kan ni inte se det?"

Året är 2014 och inga barn föds längre. Världen är i chock, lamslagen över vad som sker. Efter några år börjar kvinnorna plötsligt bli gravida igen, men de nya barnen är inte som barn brukade vara. De leker inte, de iakttar i stilla tysthet. 
Mot sin vilja blir Rakel involverad när hon råkar döda ett barn. Hon är en av de första som inser att den nya människan är ett hot mot mänsklighetens hela existens. 
Fler och fler nya barn föds och de har en snabbare utvecklingstakt än vanliga människor. En brutal incident på Rakels arbetsplats ställer hennes tillvaro på ända. Rakel flyr, bort från ångest och sviken kärlek. Men i jakten på tröst i tillfälliga förbindelser och berusning händer det som verkligen inte får hända ...


Jag hade turen att få vara del av street teamet för boken Den nya människan, och jag vill tacka Kalla kulor förlag för erbjudandet. När jag fick förfrågan kunde jag inte låta bli att tacka ja efter att jag läst vad boken handlade om. En svensk dystopi som handlar om människans framtid och vad som skulle hända om inte barnen som föddes var som den tidigare generationen, hur skulle det inte låta intressant?

Boken började riktigt bra och man fick följa Rakel och de i hennes omgivning samt hur omvärlden reagerade under de olika stadierna i boken. Framställningen av den nya världen var skrämmande, intressant och bra uppbyggd. Det som skrämde mig mest var tanken "tänk om det faktiskt händer? vad skulle mänskligheten göra då?". Boken grep tag om mig nästan från den första sidan, och för ett tag kunde jag knappt lägga undan den. Det fortsatte på samma sätt till ungefär halva boken hade passerat, men efter en sorts milstolpe blev den plötsligt mycket tyngre att läsa, mest på grund Rakels känslor och tillvaro som såklart speglas i boken eftersom att man som läsare upplever allting från hennes perspektiv. När stämningen kändes tyngre tappade boken lite och det blev tyngre och tyngre att läsa den. Däremot är det absolut förståeligt varför Rakel kände och agerade som hon gjorde och det som hände kan mycket väl vara en viktig del i utvecklingen.

Jag gillar berättarrösten starkt, även fast jag tycker att den blir lite väl deppig och tung efter ett tag. Det var ett nöje att läsa genom Rakels synvinkel och jag gillar hennes karaktär väldigt mycket. Speciellt lite detaljer, men även det faktum att hon är väldigt intelligent och stark i sig själv. Jag gillar även hur själva boken var skriven och något som gjorde det lilla extra med boken var att Bermann använde både "tidningsklipp" och "dokument" (om den nya människan) som var samtida med då boken utspelade sig. En helt briljant idé som även gick hand i hand med bokens handling.

Bokens slut var inte det jag hade förväntat mig och därför kändes det hela lite abrupt, nästan som en cliff-hanger. Jag önskar innerligt att det skulle komma en uppföljare (vilket det inte gör) så att jag skulle kunna fortsätta läsa och få ett "ordentligt" slut. Förstår dock varför slutet är som det är och det är väldigt bra det också. När jag hade läst ut boken satt jag timmar framåt och kom att tänka på olika scenarion och det är det som är bra med slutet. Att man som läsare själv för föreställa sig olika, möjliga scenarion.

Sammanfattningsvis är Den nya människan en mycket bra svensk dystopi som fångade mig från första sidan. Jag skulle rekommendera alla, från gammal till ung att läsa den här boken eftersom att den passar alltifrån den dystopisuktande högstadieeleven till den deckarintresserade föräldern. Kort sagt, låter den det minsta intressant: läs den!

Betyg: 3,5/5
Bokens första mening: "Jag sitter på Konditori Ritorno och väntar på en kompis"


Tack för recensionsex Kalla Kulor förlag!


Boktrailer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar